Filmamasoner

The Long Kiss Goodnight (1996) – tøffe kvinner som actionhelter

Actionfilmer med en sterk, tøff kvinnelig actionhelt i hovedrollen har historisk vært sjelden. Som sjanger har actionfilmen stort sett vært ganske mannsdominert, der en eller flere menn må overvinne noen skikkelig tøffe typer, og gjerne vinner/redder en pen dame i samme slengen. Heldigvis har kvinnelige helter fått en sterkere posisjon i disse filmene i de senere årene – the Bride i Tarantinos Kill Bill  (2003) er kanskje mest kjent.

Like tøff som the Bride er også Sam (Geena Devis) i Renny Harlins The Long Kiss Goodnight (1996). I åtte år har hun levd et høyst ordinert liv som husmor i en småby sammen mannen og datteren. Men hun lider av hukommelsestap, og har glemt alt som skjedde i livet hennes før disse åtte årene. I utgangspunktet ser ikke dette ut til å plage henne nevneverdig; husmorlivet virker tilfredsstillende, helt til en alvorlig bilulykke vekker fram små glimt av fortiden hennes. Ikke lenge etter banker også fortiden på døra, og Sam må redde seg selv og familien.

Det viser seg raskt at hun har noen ganske andre talenter enn å være husmor, talenter som går mer i retning av snikmorderbransjen. Hennes tidligere arbeidsgivere, som lenge trodde hun var død, er ikke veldig glade for å se henne i live igjen – og gjør alt de kan for å endre det. Dessverre trives Charly, som Sam egentlig heter, altfor godt med å ha funnet tilbake sin gamle identitet og yrket hun både likte og var veldig flink i. Så godt trives hun med det, at familien begynner å bli ganske uinteressant. Slik Charly ser det, var det en annen kvinne som giftet seg og fikk barn, ikke hennes egentlige selv. Sammen med den forsofne privatdetektiven Mitch (Samuel L. Jackson) som assistent gjør hun alt hun kan for å fjerne forfølgerne sine og finne tilbake til fortiden sin.

Filmen er en ganske streit og god action, og fungerer godt som det. Men dypere sett tar den også opp konflikten mellom familieliv/husmorrolle på den ene siden og seksualitet/yrkesliv på den andre. Sam/Charly sliter med å finne sin rolle, noe som skaper mye av dramatikken i filmen. The Long Kiss Goodnight evner på en ganske interessant måte å skildre ressurssterke kvinner med evne til å forsvare seg og ta saken i egne hender, i stedet for å bli reddet av en mannlig helt. Sams ektemann er den som venter hjemme og tar seg av huset/familien, og ettersom filmen og actionsekvensene utvikler seg blir han ganske uinteressant, og snakkes lite om. Mitch fungerer i hovedsak som en uforstående og forvirret medhjelper. Charly slipper dermed å forholde seg til en romantisk motpart. Romantikken hører hjemmet til, men med en gang hun forlater det for å finne seg selv og de som er ute etter å ta henne, er hun en selvstendig yrkeskvinne.

Riktignok er ikke filmen fryktelig revolusjonerende, men den er likevel en utrolig god sjangerfilm. Den er også svært interessant å se fra et kvinneperspektiv. Geena Davis gjør en sterk rolleprestasjon, og beviser at kvinner kan være like dyktige og tøffe actionhelter som menn. Konflikten mellom yrke og familieliv har alltid vært vanskelig å håndtere for mange kvinner, og å se at dette blir håndtert i en sjanger som er såpass formeltro et gøy.

Liker du denne artikkelen? Del den da vel!

Om Skribenten

Jenny Jacobsen er utdannet medieviter fra UiO og har skrevet masteroppgave om realismebegrepet i film med hovedfokus på dogmefilm og britisk nybølgefilm. I tillegg til å skrive for Filmamasoner er hun aktiv i filmklubben Cinema Neuf. Hun har også en bachelorgrad i kulturarbeid fra Høyskolen i Bø, der hun leverte bacheloroppgave om formidling av og kvalitet i barnefilm.

Legg igjen en kommentar