Filmamasoner har snakket med Özge Calafato, som er utdannet journalist og statsviter. Özge jobber i dag blant annet som programansvarlig på Abu Dhabi Film Festival, og er et velkjent navn innen arabisk film.
Özge Calafato har også jobbet som reporter og oversetter for blant annet BBC World og The Wall Street Journal. Hun var nylig i Norge som programrådgiver for Arabiske Filmdager, og som representant for De Forente Arabiske Emiraters filmbibliotek og arkiv. Calafato har også skrevet to romaner, The Silent Man og novellesamlingen The Cultbook.
Traff FFS i Abu Dhabi
– Jeg var ikke vanskelig å be da Film fra Sør ville ha meg med på laget. De kom til Abu Dhabi og vi begynte å diskutere filmer. Jeg kjente til dem fra før, og visste at de har god smak når det gjelder utvelgelsen av filmer til festivalene sine.
Calafato mener at verden i stor grad domineres av vestlige verdier, og at de arabiske landene er underrepresentert både i filmverdenen og i det multikulturelle samfunnet generelt.
– Det betyr absolutt ikke at filmene som produseres i de arabiske landene er noe dårligere, tvert om. For eksempel er alle filmene under årets Arabiske Filmdager veldig bra.
Utfordringer ingen hindring
– Greit, alle filmene i årets program er bra, men om du skulle anbefale noen?
Calafato tenker seg om, biter litt i pennen sin, tenker litt til, før hun begynner:
– The Attack rister i deg og bryter virkelig med alle stereotyper. Den grønne sykkelen er den første spillefilmen produsert i Saudi-Arabia, og har i tillegg en kvinnelig regissør. Uavhengig av disse historiske aspektene, så er dette rett og slett en helt fantastisk film. Blant dokumentarene vil jeg veldig gjerne anbefale A world not ours og In search of oil and sand.
På spørsmål om hun tror kvinnelige arabiske filmmakere har større utfordringer enn andre kvinnelige filmmakere, svarer Calafato – med forbehold:
– Kvinnelige filmmakere har samme utfordringer i hele verden. Dette er et mannsdominert yrke, og det å lykkes i det handler om ikke å la seg tråkke på. Har man talentet, og tror på sine egne evner, blir man også tøff nok til å lykkes.
Ønsker et brudd i stereotypene
– Som en profesjonell innen den akademiske delen av den arabiske filmindustrien, hva ønsker du å se fra kvinnelige arabiske regissører i fremtiden?
– Jeg håper det blir langt vanligere å vise kvinners historie, vise kulturelle variasjoner, etniske variasjoner, og jeg håper virkelig at vi kan bryte med det orientalistiske bildet vestlige land har av de arabiske.
Til slutt ønsker Özge Calafato å fremheve noen kvinnelige arabiske regissører hun synes gjør en fremragende jobb, og som norske filminteresserte burde se nærmere på: Nadine Labak, Amina Haifa, Raja Amari, Leila Kilani og Hala Lotfy er alle spennende regissører som Filmamasoner håper flere vil ta seg tid til å stifte bekjentskap med.
Og skulle ikke Arabiske filmdager og Film fra sør mette behovet ditt for arabisk film, kan du jo alltids ta turen til Abu Dhabi Film Festival.