Endelig høst og filmfestivaltid! Hovedstadens største filmfestival, Film Fra Sør, er nå godt i gang og har i år over 80 filmer på programmet. Festivalen sprang for 25 år siden ut fra miljøet rundt Blindern Filmklubb. Siden den gang har den markert seg som en uunnværlig kilde for nye og uvanlige filmopplevelser for norske filmtittere, og er en ren gavepakke for publikum som gjerne vil se noe litt annet enn hva Hollywood og vesten generelt har å by på. Som det heter i festivalens vignett: Litt mindre Hollywood – litt mer Tehran, Manila, Pyongyang, og så videre.
Filmamasoner er så definitivt blant de som ønsker velkomment andre perspektiver enn de som vanligvis får tid på kinolerretene i denne byen. Det er sjelden det byr på store utfordringer å finne filmer med spennende og utfordrende kvinnehistorier hverken på Film Fra Sør eller lillesøster Arabiske Filmdager.
Her har vi plukket ut noen av de filmene vi ser mest fram til i løpet av årets festival!
A Girl in the River: The Price of Forgiveness
Pakistansk dokumentar om æresdrap. Filmen følger Saba, som ville gifte seg med barndomsvennen Qaiser. Prisen Saba betalte for å ville velge selv, var et drapsforsøk fra hennes egen far og onkel: Saba ble dumpet i elven, pakket inn i plast med et kulehull gjennom hodet. På mirakuløst vis overlevde Saba og har nå startet den vanskelige kampen for rettferdighet.
Torsdag 13. oktober arrangeres en visning av denne filmen som del av seksjonen “Det kritiske rom”, hvor blant andre filmens regissør Sharmeen Obaid-Chinoy stiller til samtale om æresdrap som fenomen og situasjonen i Pakistan.
Housemaids
Utallige kvinner verden over livnærer seg som hushjelper. I denne dokumentaren har syv brasilianske ungdommer fått tildelt hvert sitt kamera og blitt bedt om å filme sine familiers hushjelper i løpet av en uke. I måten regissør Gabriel Mascaro har satt det sammen på, får man på gripende vis et innblikk i den komplekse balansegangen mellom arbeid og intimitet som dukker opp hos så mange familier og deres hushjelper i det moderne Brasil.
Mascaro stiller til Q&A etter visning både tirsdag 11. oktober og torsdag 13. oktober!
Se også libanesiske A Maid For Each!
Kammerpiken
Årets åpningsfilm er basert på Sarah Waters roman Fingersmith, en feministisk spenningsroman om lommetyver som tar knekken på overklassen. Mens bokens handling finner sted i viktorianske England, har den internasjonale stjerneregissøren Park Chan-wook satt filmatiseringen til 1930-tallets japansk-okkuperte Korea. Resultatet er en mesterlig sørkoreansk thriller om hevn og kjærlighet som blir hyllet for sin frigjørende portrettering av kvinnelig seksualitet.
Sonita
15 år gamle Sonita drømmer om å bli rapstjerne. Sonita er afghansk og bosatt i Iran, hvor det er ulovlig for jenter og kvinner å synge. I tillegg er tvangsekteskapet er like rundt hjørnet grunnet familiens dårlige økonomi. Men den 15 år gamle Sonita har bein i nesa, og gjennom egenkomponerte rappelåter uttrykker hun sin frustrasjon over det patriarkalske og kvinnefiendtlige samfunnet hun vokser opp i, og sitt opprør mot morens beslutning om å gifte henne bort. Dokumentaren er regissert av en av Irans kvinnelige filmskapere, Rokhsareh Ghaemmaghami.
Tanna
Tanna, som er en del av festivalens Indigenous Cinema-seksjon, er en helt unik historie om Stillehavets Romeo og Julie, basert på en sann historie fra 1987. Som flere av de andre filmene vi trekker fram her handler også denne om forbudt kjærlighet og ønsket om å få bestemme over sitt eget liv og hvem man vil tilbringe det med. Filmen er spilt inn på stillehavsøya Tanna tilhørende Vanuatu, hvor vi møter Yakel-folket, et av de få gjenværende stammesamfunnene i verden. Rollene i filmene spilles i all hovedsak av Yakel-folket selv. Filmen vant publikumsprisen ved Venezia internasjonale filmfestival i fjor.
Ikke kall meg sønn!
Denne brasilianske filmen, regissert av Anna Muylaert, tar opp flere store spørsmål rundt identitet, opphav og familie. 17 år gamle Pierre bor sammen med sin mor og søster. Han er på søken etter seg selv og utforsker sin egen identitet gjennom å kle seg opp som dame, uten at han har tatt et definitivt valg om å komme ut som transperson. En dag ut av det blå får Pierre vite at han som nyfødt ble stjålet, og han blir returnert til sin biologiske familie. Ikke kall meg sønn! er en gripende og energisk fortelling som ser på betydningen av begrepet hjem og biologisk opphav.Spørsmål om ens egen identitet og tilhørighet står sterkt i filmen, som utforsker familiære forhold gjennom øynene på en rebelsk tenåring.
For fullstendige program for Film Fra Sør 2016, klikk her!