Cinema Neufs norsk film-redaksjon viser en gang i måneden norske filmer fra arkivet, alt på filmrull. De to visningene som står igjen dette semesteret presentererer filmer laget av to av Norges viktigste kvinnelige regissører, og byr på fortellinger om kvinner som har blitt stående igjen som klassikere i norsk filmhistorie.
Først ut er en dobbelvisning av Anja Breiens Hustruer og Hustruer – ti år etter:
Anja Breiens spillefilmer har alle en feministisk forankring, og hun gjorde seg bemerket med den sosialt kommenterende spillefilmen Voldtekt (1971). Men det er Hustruer-trilogien hun er mest kjent for, og vi viser de to første filmene i denne dobbeltvisningen.
22. november er det så klart for Vibeke Løkkebergs Åpenbaringen, som i sin tid fikk særdeles mye oppmerksomhet for å vise fram Marie Takvams rumpe:
Løkkeberg startet prosjektet som en kortfilm, men filmen vokste raskt i størrelse, og endte opp som en langfilm. Vibeke Løkkebergs første langfilm skulle skape debatt i mediene. Oppmerksomhet rundt filmene sine har Vibeke alltid fått, men dessverre ofte av den negative sorten. Åpenbaringen fikk en rekke gode kritikker etter premieren, men noen uttalelser i avisene ble mer fremtredende. Rumpe-feiden ble debatten kalt, etter Dagbladets overskrift “Nei til Marie Takvams rumpe!” – en stor overvektig kvinnekropp fikk kritikerne til å reagere, de mente dette var “kvalmende og uappetittelig”.
Slike banale uttalelser fra media fikk frem budskapet i filmen på en treffende måte. For Løkkeberg angrep likegyldighet i filmene sine, og med Åpenbaringen gikk hun med hardt skyts mot den kulturen hvor kvinner kun skal være vakre i filmer, og andre kvinner havner i mindre ubetydelige roller. Dette var en såkalt “kvinnefilm” som gikk til angrep mot norske fordommer.
Filmamasoner anbefaler! Vi stiller dessuten med innledning og Q&A i anledning Åpenbaringen, hvor også Løkkeberg selv vil være tilstede!
Sitater hentet fra cinemaneuf.no.